Precisionsodlingsstödet och växtnäringsbalans vid brukarskifte

Om vi gör ett brukarskifte så att en ny brukare tar över ett helt företag. Är det OK att använda den gamla brukarens vn balans om den är mindre än 3 år, eller måste det upprättas en ny i den nya brukarens namn? Driften är oförändrad
Birgitta Jonasson

Kommentarer

  • Hej Birgitta!

    Om jordbruksföretaget övertogs under föregående år eller innevarande stödår behöver produktionen från det företaget inte finnas med i någon växtnäringsbalans.

    Om övertagaren sedan tidigare har ett jordbruksföretag med produktion måste lantbrukaren i fråga ha en växtnäringsbalans baserad på produktionen från den eller de produktionsenheterna som ingick i det företaget innan överlåtelsen.

    Om övertagaren inte sedan tidigare har ett jordbruksföretag med produktion behöver lantbrukaren i fråga inte göra någon växtnäringsbalans. Växtnäringsbalansen ska göras baserad på lantbrukarens egen produktion och har lantbrukaren övertagit ett företag under föregående eller aktuellt stödår har lantbrukaren ingen egen produktion från det företaget att basera någon växtnäringsbalans på.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Anna Kundtjänst