Precisionsodlingsstödet och markkartering

Förtydligandet om markkartering känns väldigt svårbegripligt. Är det verkligen så att man tittar på markkarteringen som helhet. Dvs på brukningsenhetsnivå? Dvs om man söker för 100 hektar ska man ha totalt 100 provpunkter på brukningsenheten som helhet, givet att alla skiften är över 3 ha. Om man tex har 10 av blocken som bara är 2 ha styck (totalt 20 ha ligger på block under 3 ha)  behöver man bara 80+10 = 90 provpunkter. Blir inte detta väldigt svårkontrollerat? Menar ni verkligen skifte och inte block i era exempel på hemsidan?
Birgitta Jonasson

Kommentarer

  • Hej Birgitta!

    Markkarteringen bedöms som helhet och då gäller minst 1 jordprov per hektar markkarterad mark. Om din markkartering omfattar skiften som täcker 100 hektar mark så är det totalt 100 jordprovspunkter som krävs. Skulle du ha något skifte i din markkartering som är under 3 hektar och det finns ett markkarteringsprov på skiftet så räcker det med att det skiftet har ett jordprov. Om din markkartering omfattar skiften som täcker 120 hektar mark och du sökt Precisionsjordbruk på skiften som om endast omfattar 80 hektar så är det ändå markkarteringen som helhet som ska uppfylla kravet om minst 1 jordprov per hektar markkarterad mark. Samtliga skiften du söker Precisionsjordbruk för ska omfattas av markkarteringen men markkarteringen kan omfatta mer mark än den du söker Precisionsjordbruk för. Det finns inget som helst krav på att du ska markkartera hela block eller en hel brukningsenhet, utan villkoret är att de skiften du söker Precisionsjordbruk för ska ingå i en markkartering.

    Tanken med ändringen från skiftesnivå till markkarteringen som helhet är att skiftesgränser och blockgränser inte ska spela någon större roll. Har en markkartering gjorts med minst 1 jordprov per hektar markkarterad mark så ska det inte göra något om en skiftesgräns eller blockgräns flyttat på sig sedan markkarteringen gjordes. Exemplen på hemsidan försöker förklara hur kravet på minst 1 jordprov per hektar markkarterad mark förhåller sig till undantaget om att skiften under 3 hektar där jordprov tagits räcker det med 1 jordprov. Men huvudregeln är 1 jordprov per hektar markkarterad mark och det är det som blir enklast att förhålla sig till om du vill vara säker på att din markkartering uppfyller kraven gällande antal jordprover.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Sara Kundtjänst