Ottillåten företagsdelning?

Räknas det som otillåten företagsdelning om det finns två SAM-ansökningar (olika företag) som ingår i en gemensam drift där det ena företaget söker stöd för naturbetesmarkerna och det andra företaget söker stöd för åkermarken som brukas?

Kommentarer

  • Hej Madeleine!

    Tack för din fråga.

    Det är länsstyrelsen som gör bedömningen från fall till fall, men om det inte finns något konkret skäl till att man har den här uppdelningen finns några generella saker som gör att länsstyrelsen kan bedöma det som otillåten företagsuppdelning.
    • En uppdelning av jordbruksmarken i två olika ansökningar kan leda till att man kringgår gränsen för omfördelningsstödet.
    • Om man ansöker om kompensationsstöd och delar upp grovfoderarealen kan detta göra att man hamnar i en annan typgård med högre ersättningsnivå än man egentligen har rätt till.
    • Om växtodlingen ligger i en ansökan och djurhållningen i en annan kan det ses som ett kringgående av grundvillkoren där exempelvis eventuella djurskyddsöverträdelser endast skulle belasta ansökan där djuren ingår.
    Svaret kommer från Stödregelenheten
    Marie Kundtjänst