Omklassning av torvmark - hur går man tillväga?

Hej!
Vad gäller om man har mark i SAM-internet som klassas som torvmark men där man kan bevisa med en markkartering att mullhalten är lägre än 30%. Är det fritt fram att tex täckdika/ha svartträda eller måste man på något sätt påtala klassificeringen till jordbruksverket och få marken omklassad, eller räcker det att visa markkarteringen vid grundvillkorskontroll?
Catrin Gustavsson

Kommentarer

  • Hej Catrin!

    Det räcker att visa upp markkarteringen vid kontroll.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Sara Kundtjänst
  • Tack för svar!
    Hur tätt behöver mullhalten vara analyserat?
    Om det är en del av ett block som har hög mullhalt (över 30%), och resten av blocket har låg mullhalt. Hur går man tillväga då? Kan blocket delas eller räknar man en medelmullhalt för blocket?
    Catrin Gustavsson
  • Hej Catrin!

    Man behöver bara uppfylla villkoren på den del av blocket som är torvmark. Det innebär att på de delar som markkarteringen visar att blocket har låg mullhalt behöver inte villkoren uppfyllas och blocket behöver inte delas.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.

    Sara Kundtjänst
  • Ok!

    Hur tätt behöver mullhalten vara analyserad? Vartannat prov, var tredje prov eller glesare?
    Catrin Gustavsson
  • Hej Catrin!

    Markkarteringen ska göras enligt så kallad ”god markkarteringssed”. Riktlinjer för god markkarteringssed (GMS) tas fram av Markkarteringsrådet och uppdateras med jämna mellanrum. Se bilaga 4, s. 120:
    Rekommendationer för gödsling och kalkning 2023

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.

    Sara Kundtjänst