Nya krisstödet- varför inte alla vårgrödor, utan bara vissa?

Vad är skälet till att det nya krisstödet inte kommer att ges till alla vårsådda grödor utan bara vissa? T ex var ju inte ärter och åkerböna med i listan över grödor och de har ju drabbats lika mycket som vårspannmål och oljeväxter. Ur perspektivet proteinförsörjning verkar det ju synd att utesluta proteingrödor.
Ulrik Lovang

Kommentarer

  • Hej Ulrik!

    Tack för att du har kontaktat oss. Jag skickar frågan vidare och återkommer med svar så snart som möjligt.
    Lena
  • Hej!
    Undar också varför grödkod 16 (Stråsäd till grönfoder/ensilage) är med  på listan men inte grödkod 80 (grönfoder).I de flesta fall består ju grödkod 80 av vårsådda grödor till grönfoder/ensilage...både grödkod 16 och 80 skulle ju dock kunna bestå av höstsådda grödor till grönfoder/ensilage även om det är mindre vanligt förekommande.
    Katarina
  • Hej Ulrik och Katarina!

    Listan togs fram efter förslag från LRF. Grödkod 16 och 80 ansågs viktiga att stödja eftersom det är grödor som används till foder och i det skedet var foderförsörjningen särskilt viktig.

    Vi har haft uppe frågan i senare skeden om att vidga listan men funnit att avgränsningarna varit svåra att göra.

    Svaret kommer från jordbruksekonomiska enheten.

    Sara Kundtjänst
  • Hej. Tyvärr måste det vara en ren miss i dialogen kring stödet. Det kan inte finnas några skäl att utesluta några grödkoder av vårgrödor om avsikten är att ersätta lägre skörd i just vårgrödor. Att utöka listan borde vara enkelt och angeläget för att inte skapa onödig orättvisa.
    Ulrik Lovang
  • Men grödkod 80 är ju ej med på listan, så de har som har mycket grödkod 80 i sina ansökningar får ju inte detta stödet för den grönfoderarealen.
    Katarina
  • Hej igen!

    Vad bra att ni är uppmärksamma. Jag har nu fått återkoppling på tidigare svar och det var tyvärr ett felaktigt svar ni fick.

    Grönfoder och övriga vallväxter ges stöd i form av stöd till nötkreatur.
    Grödkod 80 får stöd genom stödet till nötkreatur medan grödkod 16 får stöd genom stödet till vårsådda grödor.

    Det är regeringen som har beslutat om fördelning av stödet.
    Regeringen motiverar beslutet med att nötkreaturssektorn och vårsådda grödor är de produktionsgrenar som har drabbats hårdast av extremvädret. Det innebär också att stödet fördelas på förhållandevis många jordbrukare.

    Svaret kommer från jordbruksekonomiska enheten.
    Sara Kundtjänst