När ska brunnarna i precisionsodlingsstödet sås inför ansökan 2024?

Hej,
När ska den bevuxna zonen vara på plats runt brunnarna inför 2024?
Dels finns de brunnar där man plöjt upp zonen från i år och som då ska sås om dels finns de brunnar som man inte sökte precisionsstöd på 2023.
Ska ALLA brunnar besås i höst så att zonen finns på plats 1 januari ELLER räcker det i samband med sådden av huvudgrödan, dvs om man vårsår skiftet sår man gräs runt brunnen i vår också?
Åsa Nordström HIR Skåne

Kommentarer

  • Hej Åsa!

    Stödåret 2024 så ska zonen ”vara sådd eller redan bevuxen senast i samband med etablering av huvudgrödan” det innebär att om lantbrukaren har en höstsådd huvudgröda så måste hen så den nu på hösten men har hen en vårsådd huvudgröda 2024 så kan zonen sås först då.

    Det här svaret kommer från Stödregelenheten.
    Sara Kundtjänst