När får man bryta sin vall som man söker gårdsstöd på?

Jag har frågor om när man får bryta sin vall som man söker gårdsstöd för.
  • Det finns ju en regel som säger att huvudgrödan måste finnas på fältet den 15 juni – betyder det att man kan bryta vallen därefter?
  • Om vallen uppgår till mer än 75 % så att man undantas kravet på miljöyta, men bryts efter den 15 juni så att vall-arealen blir lägre än 75 %, hur blir det då med kravet på miljöyta?
  • Om vallen uppgår till mer än 75 % så att man undantas kravet på växtföljd, men bryts efter den 15 juni så att vall-arealen blir lägre än 75 %, vad gäller då för växtföljdskravet?
Klara Li Yngve

Kommentarer

  • Hej Klara Li!

    Under förutsättning att vi här endast talar om gårdsstödet.
    Du kan bryta din vall efter den 30 juni och ändå kvalificera dig för undantagen för GAEC 7 och 8.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Sara Kundtjänst