Bevuxen fältkant runt brunnar som miljöyta?

Hej! I SAM internet så kan man rita bevuxen fältkant runt brunnar på fälten. Kan dessa ligga som underlag för miljöyta- bevuxen fältkant? I systemet räknas det med så miljöytekravet lyser grönt. Eller är det enbart runt fält som gäller?
//Ylva
Ylva Johansson

Kommentarer

  • Hej Ylva!

    Ursäkta att du har fått vänta på svar.

    Fältkanterna ska ligga längs med åkerkanten eller som avgränsning mellan två skiften på åkern. Det går alltså inte att använda zonerna runt brunnarna som miljöytan bevuxen- eller blommande fältkant.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Anna Kundtjänst
  • Okej! Går det att anlägga bevuxen fältkant runt holmar på fält? Eller är det just runt fälten som helhet som gäller?

    Ylva Johansson
  • Hej Ylva!

    Nu har vi fått ett svar på din fråga, ber om ursäkt att du har fått vänta på svaret.

    Det finns inget som hindrar att man lägger en fältkant runt en stor åkerholme i mitten av ett block. Syftet med fältkanterna kan bli lidande av en sådan placering dock eftersom åkerholmen i sig redan är ett element som skapar samma effekter som en fältkant.

    Process- och regelenheten
    Marie Kundtjänst