Miljöyta blommande fältkant/träda

Är det tillåtet att så åkerböna på miljöyta blommande fältkant/träda om den sås tillsammans med en godkänd ört och åkerbönan efter etablering upptar mindre än 50% av ytan?
Är det tillåtet att så havre (eller annan art av spannmål) som skyddsgröda på miljöyta blommande fältkant/träda om spannmålen efter etablering upptar mindre än 50% av ytan?
Christina Winter

Kommentarer

  • Hej Christina!

    Här kommer dina frågor med svar från process- och regelenheten:

    Är det tillåtet att så åkerböna på miljöyta blommande fältkant/träda om den sås tillsammans med en godkänd ört och åkerbönan efter etablering upptar mindre än 50% av ytan?

    Svar: Det är ok så länge man blandar utsädet och blommorna etableras över hela skiftet.

    Är det tillåtet att så havre (eller annan art av spannmål) som skyddsgröda på miljöyta blommande fältkant/träda om spannmålen efter etablering upptar mindre än 50% av ytan?

    Svar: Det är ok så länge man blandar utsädet och etableras över hela skiftet.
    Anna Kundtjänst