Miljöyta - Fånggröda i majs

Kan man söka fånggröda som miljöyta i majs?

Kan man söka fånggröda som miljöyta i majs där vallinsådd sås in för att kunna odla majsen fler än tre år i rad?
Linda Karlsson

Kommentarer

  • Hej Linda!

    Tack för att du har kontaktat oss. Jag kollar detta med vår regelenhet och återkommer med svar så snart som möjligt.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Linda!

    Det går att söka miljöytan fång- eller mellangröda på skiften där huvudgrödan är majs, men det går inte att söka utbetalning för fång- och mellangröda i ersättningen för minskat kväveläckage och kolinlagring.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Emma Kundtjänst
  • Hej och tack för svar!

    Vill gärna ha ett förtydligande.

    Det går alltså att ha fånggröda som miljöyta i majs och även räkna denna som vallinsådd för att kunna odla majsen mer än tre år i rad? Detta förutsatt att vallinsådden/fånggrödan inte bryts före 1 mars året efter.
    Linda Karlsson
  • Hej Linda!

    Nu har vi ett svar på din fråga, ber om ursäkt att det tog lite längre tid att svara dig.

    Ja man kan söka miljöyta för fånggröda/mellangröda på sitt skifte med majs där vallsinsådd är den tänkta fånggrödan.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten

    Marie Kundtjänst