Miljöyta och höstplöjt skifte - vad behöver jag göra?

Om jag har ett höstplöjt skifte och behöver använda det som miljöyta, vad behöver och kan jag göra med marken för att få räkna den som miljöyta?

Det finns en text om träda på er hemsida där står att man får så något som gynnar den biologiska mångfalden på sin träda, men då får man inte skörda marken alls under året. Är det sant? Jag kan inte hitta något om det i förordningen eller i kontrollinstruktionen.

Vilka blommande grödor är det som man inte får odla i renbestånd på miljöytan?

Kan jag i vår så in vicker och vallfrö på trädan och räkna den som miljöyta? är det då någon krav på andel av blommande art?

Tacksam för svar /Justina
Justina Olsson

Kommentarer

  • Hej Justina!

    Du kan troligtvis använda dig av miljöytorna blommande träda, kvävefixerande gröda eller fång- och mellangröda. Här kan du läsa mer om de olika miljöytorna.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Sara Kundtjänst
  • Hej igen,
    vi fick en komplettering på svaret till dig:

    Det finns en text om träda på er hemsida där står att man får så något som gynnar den biologiska mångfalden på sin träda, men då får man inte skörda marken alls under året. Är det sant? Jag kan inte hitta något om det i förordningen eller i kontrollinstruktionen.
    Svar: Du får inte skörda trädan under perioden som den ska vara utanför produktion. Det innebär att en blommande träda inte får skördas före den 10 oktober eller 20 oktober beroende på var du bor i landet.

    Vilka blommande grödor är det som man inte får odla i renbestånd på miljöytan?
    Svar: Alla grödor som är godkända som blommande örter får sås in i renbestånd. Om de blandas med andra grödor så ska de blommande örterna täcka minst 50 % av skiftet. Dvs att de ska dominera växligheten på skiftet.

    Kan jag i vår så in vicker och vallfrö på trädan och räkna den som miljöyta? är det då någon krav på andel av blommande art?
    Svar: Vicker kan blandas med vall och sås in på den blommande trädan så länge vickern täcker mer än 50 % av skiftets areal.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Sara Kundtjänst
  • Hej igen.
    Längst ner i denna text från er hemsida står det att vissa växter inte får sås i renbestånd, vad betyder det då?

    Det står också tex att man får skörda en träda 1 augusti. Men om man läser längst ner i detta stycke så verkar inte det alltid gälla? Hur vet man vilka trädor man inte får skörda? Och vad är det för tidsperspektiv på efter trädesperioden?

    Justina Olsson
  • Hej Justina!

    För miljöytorna blommande träda och blommande fältkanter finns det inget krav på att man måste blanda någon av de godkända de blommande örterna med någon annan sort.
    Vi får se över webbinformationen och rätta till den.

    Trädan får skördas efter den 1 augusti om man har sökt kompensationsstöd under året.
    Det finns dock andra villkor i till exempel grundvillkoren som gör att trädan måste finnas längre under året.
    Om en träda anmäls som miljöyta finns kraven för när den får brytas att läsa om här.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Marie Kundtjänst