Mellangröda och höstsådd

Mellangröda sås in i vårsådd spannmål, som följs av höstsådd som direktsås i september (ej gödslas eller bearbetas). Kan stödet för mellangröda sökas?
Petra Nilsson

Kommentarer

  • Hej Petra!

    Mellangrödan ska sås mellan två huvudgrödor och sås vid en tidpunkt och på ett sådant sätt att den utvecklas väl och lagrar in kol efter skörden av huvudgrödan.

    Mellangrödan får brytas tidigast den 10 oktober (i Blekinge, Skåne och Hallands län tidigast den 20 oktober).

    Att höstså i växande mellangröda (i september) utan att jordbearbeta bryter inte mot någon stödregel rent tekniskt, däremot är det i praktiken sannolikt att mellangrödan kommer till skada vid höstsådden. Om mellangrödan skadas så kan det bli aktuellt med villkorsavdrag.

    Man bör även tänka på att syftet med mellangrödan sannolikt inte blir lika stor om man gör på detta sätt. Beroende på omständigheterna så skulle det kunna bli så att man finner att mellangrödan inte såtts vid en tidpunkt och på ett sådant sätt att den utvecklas väl och lagrar in kol vilket leder till villkorsavdrag. Det kan beroende på omständigheterna gå att få stödet för mellangröda när man gör som i exemplet men som stödet är utformat är det tänkt att den nya huvudgrödan ska sås efter att mellangrödan har brutits.

    Svaret kommer från process- och regelenheten
    Anna Kundtjänst