Mark i och utanför skogsundantag - krav på miljöyta

Hej!

Hur ska man tänka när man har mark både i och utanför område med skogsundantag gällande miljöyta 2024? Hittade ingen instruktion i SAM eller under grundvillkoret. Är det 4% på mark utanför område med skogsundantag, men att man kan lägga miljöyta även på areal i område med skogsundantag?

Mvh Louise
Louise

Kommentarer

  • Hej Louise!

    Lantbrukare som har över 50 % av sin jordbruksmark är undantagna kraven på miljöytor i grundvillkoren. Om lantbrukaren har mindre än 50 % av jordbruksmarken i skogsundantag gäller kravet på miljöytor för all åkermark på gården oavsett om den ligger inom skogsundantag eller inte.

    Svaret kommer från Stödregelenheten.
    Maria Kundtjänst