Majs i växtföljdskravet

Hej!
Söker ett förtydligande kring följande scenario:
En lantbrukare avser att odla majs på ett och samma skifte mer än 3 år i rad och i årets ansökan blir hen undantagen grundvillkoret om växtföljd, pga hen har mer än 75 % av jordbruksmarken som vall/bete/permanent gräsmark, och sår därför inte in någon vallinsådd i majsen. Nästa år, 2025, visar det sig att det blir bara blir 74 % vall/bete/permanent gräsmark och lantbrukaren omfattas då om kravet på växtföljd. Vad händer nu? Blir det då inte möjligt att fortsätta ha majs på samma skifte kommande år, eftersom det inte gjordes nån vallinsådd 2024, då hen ej omfattadesav kravet? Eller börjar man räkna växföljden från det året man omfattas av kraven, dvs räcker det att börja så in en vallinsådd i majsen det år man har mindre än 75 % vall? Eller är det så att man alltid behöver "ta höjd för" att man någon gång kan komma att omfattas av växtföljdskravet och därför måste gardera sig med vallinsådd i majsen om man någon gång riskerar att hamna under 75 % vall/bete/gräsmark, det kan ju nämligt vara svårt att veta idag, exakt hur många procent man kommer ha av en viss gröda om 2, eller, 3 eller 4 år framåt i tiden?
Katarina Berlin Thorell

Kommentarer

  • Hej Katarina!

    Vi ber om ursäkt för otroligt sent svar.
    Kravet räknas på marken som lantbrukaren har i sin ansökan under året den inte är undantagen. Lantbrukaren behöver ha bytt gröda på 33 % av marken i ansökan under det året oberoende av vad som har hänt på marken eller om lantbrukaren har varit undantagen tidigare år.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Maria Kundtjänst
  • Okej, jag förstår att man måste ha bytt gröda på 33 % av arealen gentemot året innan, det år man omfattas av kravet. Men frågan gäller majsen i växtföljden, kan den vara kvar på samma skifte år 4 (då man ej längre är undantagen) om man haft majsen på samma skifte tidigare utan fånggröda/vallinsådd 3 år i rad, dvs de tre år man var undantagen kravet.

    MVH Katarina
    Katarina Berlin Thorell
  • Hej igen Katarina!

    Förstår, skickar tillbaka frågan till vår regelenhet och återkommer till dig när vi har ett svar.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Katarina!

    Har nu skickat en påminnelse till enheten som tittar på din fråga och hoppas kunna återkomma med svar inom kort.
    Anna Kundtjänst
  • Hej igen!

    Har nu fått besked från vår regelenhet att det tyvärr kommer dröja ett par veckor innan vi har ett svar till dig. Hör av oss igen så snart det kommer!
    Anna Kundtjänst
  • Hej Katarina!

    Verkligen ledsen att du får vänta såhär på svar men kollade precis med vår regelenhet hur det går med din fråga och såhär i semestertider kommer det tyvärr dröja ytterligare några veckor.

    Vi hör av oss igen så snart vi har ett svar.

    Önskar dig så länge en fortsatt fin sommar!
    Anna Kundtjänst
  • Hej Katarina!

    Ber så mycket om ursäkt för denna långa väntan på svar. Vill nu bara säga att jag har varit i kontakt med vår regelenhet igen och återkommer till dig så snart jag kan.
    Anna Kundtjänst
  • Hej igen!

    Nu ska du äntligen få svar på din följdfråga. Som sagt är vi verkligen ledsna att du har fått vänta så länge på detta:

    De åren som jordbrukaren är undantagen på grund av mycket vall kommer växtföljden inte att kontrolleras för jordbrukaren.

    Det innebär dock inte att åren som majsen räknas för stryks under undantagsåret. Om jordbrukaren året efter inte har över 75 % vall får majsen inte ha odlats på samma skifte i mer än tre år i rad. Så jordbrukaren behöver ha sått in vall i majsen under alla dessa år för att grödan ska undantas kravet på 3-årsregeln i växtföljden.

    Svaret kommer från process- och regelenheten
    Anna Kundtjänst