Höhantering, komplement på slåtteräng

Enligt villkor på hemsidan för komplement höhantering står det
"Efter slåttern ska höet torka på slåtterängen innan det förs bort. Torkningen av höet ska ske antingen genom hässjning eller genom vändning."
Jag undrar vad som menas med vändning? Är det krav på att vändning ska ske med någon särskild maskin eller går det bra att vända med t.ex. en räfsa? Finns det någon gräns för hur lång tid höet måste ligga på tork eller är det upp till lantbrukaren att avgöra utifrån väder och kvalitet?
Madeleine Wiström

Kommentarer

  • Hej Madeleine!

    Tack för att du kontaktar oss.
    Det finns inga villkor för hur vändningen ska ske, det kan vara för hand med t ex räfsa eller med en för marken lämplig maskin.

    Det är upp till lantbrukaren att avgöra när höet är torrt nog – men man ska ta hänsyn till att syftet med höhanteringen är att är att örterna ska få en chans att fröa av sig.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Maria Kundtjänst