Hejdå miljöytor - hej ny miljöersättning för blommande åker och fältkant?

Hej, det går rykten om att det beslutats att miljöytorna kommer försvinna från kommande årsskifte, stämmer det? Vidare att regeringen beslutat om en ny miljöersättning som ger stöd för att skapa blommande ytor på åkrar och fältkanter? Och att den kommer att gå att söka i hela landet? Stämmer det?
"Petter"

Kommentarer

  • Hej Petter!

    Det stämmer att grundvillkoret miljöytor kommer att tas bort 2025. Det kommer istället finnas en frivillig ettårig ersättning för blommande åker och fältkant att söka.

    Håll utkik på vår webbplats där mer information om detta kommer under hösten: Grundvillkor – Miljö­ytor (GAEC 8) - Jordbruksverket.se
    Anna Kundtjänst
  • Tack för snabbt svar! Jag noterar att regeringen gick ut med detta pressmeddelande nyss: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/09/andring-av-sveriges-strategiska-plan-for-den-gemensamma-jordbrukspolitiken/
    "Petter"
  • Hur kommer denna ändring (nya stödet och utökat befintligt stöd)  finansieras?
    Hanna
  • Hej Hanna!

    Här kommer svar från EU-programenheten:

    Ändringen är ännu inte godkänd av EU-kommissionen men väntas bli det under hösten.

    Lite osäker på vad du menar med utökat befintligt stöd, men den nya ersättningen till blommande åker och fältkant kommer att finansieras med pengar från ersättningen till ekologisk produktion där vi har haft ett stort tapp och därmed inte nyttjar hela budgeten.

    Som sagt detta OM kommissionen godkänner ändringen.
    Anna Kundtjänst