Grundvillkor - om man var undantagen för växtföljd 2023

Om man var undantagen för växtföljd 2023.
1. certifierad ekologisk produktion (2023) och 2024 blir konventionell behöver man då rotera 33% av sina ettåriga grödor?
2. 2023 hade mindre än 10 ha åker, behöver man 2024 rotera några ettåriga grödor, (kan vara att man inte hade några ettåriga grödor)?
3. 2023 hade mer än 75 % vall och eller permanentgräsmark, behöver man 2024 rotera några ettåriga grödor, (kan vara att man inte hade några ettåriga grödor)?

Torbjörn Henningsson

Kommentarer

  • Hej Torbjörn!

    Om man är undantagen kraven på växtföljd avgörs av hur ens ansökan ser ut under året som grundvillkoret kontrolleras.

    Lantbrukare som till exempel inte är certifierande under år 2024, men var det år 2023 behöver uppfylla kraven på växtföljd. Det gäller även om de tidigare har varit undantagna för att de har haft över 75 % vall på sin åkermark eller om de hade under 10 hektar åkermark i ansökan året innan.

    Svaret kommer från stödregelenheten.
    Anna Kundtjänst