Grundvillkor - skydd av våt- och torvmark

Hej!

Ny dag nya frågor...funderar över detta med torvmarker. Det står på er hemsida att grundvillkoret "innebär också ett förbud mot svart­träda på torv­mark och ett förbud mot att plöja perma­nenta gräs­marker på torv­mark oftare än vart fjärde år."

Frågan är då, om jag plöjer upp ett skifte som klassats som permanent gräsmark på en torvmark och sedan sår havre, då är väl grödan/marksslaget per defintion inte längre permanent gräsmark? Får jag då efter att jag plöjt och sått en ny gröda plöja hur ofta jag vill, eller hur hanterar man detta? Måste jag så in ny vall direkt efter att ha plöjt upp den permanenta gräsmarken och låta den ligga 4 år till, eller kan jag så spannmål år efter år när jag väl brutit den permanenta gräsmarken?
Katarina

Kommentarer

  • Hej Katarina!

    Det finns inget krav på att marken ska ställas tillbaka till permanent gräsmark igen i skyddet av torv- och våtmarker. Om en permanent gräsmark har plöjts inom de 4 åren den ska ha legat oplöjd får man grundvillkorsavdrag på stöden det året som marken plöjdes. Lantbrukaren kommer inte att behöva ställa om marken till permanent gräsmark igen.

    Svaret kommer från Stödregelenheten.
    Maria Kundtjänst
  • Hej! tack, det var ju bra att den inte måste återställas. Men jag undrar ändå i så fall, från när räknas det att man inte får plöja en permanent gräsmark? Om jag har en sådan långliggandevall/mark i ansökan 2024, och den har varit vall i låt oss säga 5 år, och går in på sitt 6:e år 2024 får jag plöja den nu i vår då? Om jag har en vall som bara legat 4 år så är det väl per definition ingen permanent gräsmark, eller hur gammal skall den vara för att bli det?

    Eller är det så att alla långliggande vallar/permanenta gräsmarker på torvjord måste ligga orörda 5 år från 2024 oavsett hur gamla de är idag?
    Katarina
  • Hej Katarina!

    De 4 åren räknas från året som vallen blev klassad som permanent gräsmark. En permanent gräsmark som har varit klassad som det i minst 4 år får alltså plöjas under 2024.

    Svaret kommer från Stödregelenheten.
    Maria Kundtjänst
  • Hej Katarina!

    Jag ber om ursäkt, men måste ändra svaret på den här frågan.

    Åren räknas från när marken plöjdes senast. Det innebär att mark som inte har varit plöjd på 4 år får plöjas upp oavsett när marken klassades som permanent gräsmark.

    Svaret kommer från Stödregelenheten.

    Marie Kundtjänst
  • Hej!
    En följdfråga på detta. Om jag har en gammal vall som är permanent gräsmark på torvmark och jag väljer att så den med vallfrön i renbestånd i år. Vallen tar sig dåligt och nästa år vill jag plöja upp den igen men istället så spannmål på den. Är det tillåtet?
    Madelene
  • Hej Madelene!

    Jag kollar upp detta och återkommer med svar.
    Lena
  • Hej igen Madelene!

    Jag ber om ursäkt för att du ännu inte har fått svar på din fråga. Jag behöver stämma av svaret med berörd enhet och återkommer till dig så snart som möjligt.

    Lena
  • Hej Madelene!

    Ville bara säga att vi inte har glömt bort dig utan återkommer med svar så snart vi kan.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Madelene!

    Det är inte tillåtet att plöja den permanenta gräsmarken nästa år om den har blivit plöjd och sådd med gräs året innan. Lantbrukaren behöver vänta i 4 år tills den får plöjas nästa gång.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Anna Kundtjänst