Grödbyte för nya jordbrukare?

Jag har en fråga som gäller grödbyte. En ny brukare kommer redovisa 140 ha åkermark i sin ansökan 2024 varav 20 ha vall och resterande 120 ha med råg.
Min fråga är huruvida det ställs krav på grödbyte för nya brukare i SAM 2024?
Johan Sjöblom

Kommentarer

  • Hej Jjohan!

    Tack för att du har kontaktat oss. Jag behöver stämma av med en verksamhetsexpert inom området och återkommer med svar så snart som möjligt.
    Lena
  • Hej igen!

    Jag ber om ursäkt för att du ännu inte har fått svar på din fråga. Jag behöver stämma av svaret med en handläggare inom området och återkommer till dig så snart som möjligt.
    Maria Kundtjänst
  • Hej, jag påminner om svar på min fråga om grödbyte.

    /Johan Sjöblom
    Johan Sjöblom
  • Hej Johan!

    Jag har skickat en påminnelse till stödregelenheten och hoppas att du får svar snart.
    Sara Kundtjänst
  • Hej, jag påminner igen om svar på min fråga ovan. /Johan Sjöblom
    Johan Sjöblom
  • Hej Johan!

    Jag är ledsen att du får vänta på svar från oss. Har nu skickat ytterligare en påminnelse till berörd enhet och återkommer till dig så snart jag kan.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Johan!

    Kraven gäller på samma sätt för de som har tagit över mark som för alla andra. Den här lantbrukaren behöver byta grödor på min 33 % av åkermarken som odlas med råg jämfört med förra året. Om något av skiftena som odlas med vall odlades med en annan gröda under 2023 så räknas det med som grödbyte också.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Emma Kundtjänst