Glyfosat innan sådd av kvävefixerande gröda?

Hej
Det anges att man inte får använda växtskyddsmedel "i din kvävefixerande gröda" om den ska användas för miljöyta 2024. Men är det ok att spruta glyfosat mot ogräs innan sådd av t ex åkerböna, eller innan uppkomst av grödan?
Ulrik Lovang

Kommentarer

  • Hej Ulrik!

    Det finns inga begränsningar på att använda växtskyddsmedel före sådden av kvävefixerande grödor. Efter att grödorna är sådda får man inte använda växtskyddsmedel fram tills efter skörden av grödan.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Emma Kundtjänst