"Fler grödor får odlas på miljöytor 2024"

Varför har ni inte tagit med att även vallinsådd ska få räknas med som miljöyta i den nya tillämpningen?
Har inte vall och fånggröda samma positiva påverkan på sin miljö och minskade näringsläckage?

mvh Emma
Emma Hellstedt

Kommentarer

  • Hej Emma!

    Vi har nu uppdaterat informationen på vår webbplats med vad som är tillåtet som fång- och mellangröda. Du kan läsa mer här:
    Grundvillkor -miljöytor

    Vallinsådd blir tillåtet som fånggröda och den får också övergå till huvudgröda 2025 om man anmäler den som miljöyta.

    Vi har inte kunnat vara tydligare i vår information tidigare eftersom vi har behövt att vänta in Landsbygds- och infrastruktursdepartementet beslut om regelverket för miljöytorna.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.

    Sara Kundtjänst
  • Kan man ha vallinsådd i grönfoder och klassa det som miljöyta?
    Louise
  • Hej Louise!

    Det går att anlägga en vallinsådd i en huvudgröda och använda som miljöyta även om huvudgrödan används som grönfoder.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Emma Kundtjänst