Är det tillåtet att sprida stallgödsel på fånggrödan?

Hej!
För att få odla majs fler än tre år i rad, så skall det sås in fånggröda.  Är det tillåtet att sprida stallgödsel på fånggrödan. Många lantbrukare har för tillfället svårt att komma ut och sprida stallgödsel p.g.a mycket nederbörd och majsen odlas oftast på de torraste skiftena med bäst bärighet.
Daniel Muregård

Kommentarer

  • Hej Daniel!

    Det finns inga krav på att man inte får gödsla i vallinsådden som ska sås in i majsen om man vill ha undantag för att odla majs fler än 3 år i rad på samma skifte. Det går alltså att gödsla i vallinsådden så länge andra regelverk tillåter det.

    Svaret kommer från Stödregelenheten.
    Maria Kundtjänst
  • Hej,
    Menar du alltså att det är ok att gödsla fånggrödan? Även när det gäller oljerättika som fånggröda?
    Det är ju ingen gröda man skördar men det vore ju toppen för att få en rejäl, fin fånggröda som ger bra rotsystem.
    Åsa Nordström, HIR Skåne
  • Hej Åsa!

    Jag behöver säkerställa detta med vår stödregelenhet. Återkommer till dig med svar så snart jag kan.
    Anna Kundtjänst
  • Hej igen!

    Jag ber om ursäkt för att du ännu inte har fått svar på din fråga. Jag återkommer till dig så snart som möjligt.
    Lena
  • Hej Åsa!

    Ville bara säga att vi inte har glömt bort dig utan återkommer så snart vi har svar på dina frågor.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Åsa!

    I ersättningarna för mellangröda för kolinlagring och fånggröda för minskat kväveläckage får man inte gödsla fång- eller mellangrödor mellan skörd av huvudgrödan och datumet då fång- eller mellangrödan tidigast får brytas.

    Svaret kommer från stödregelenheten.
    Sara Kundtjänst
  • Hej!
    I ersättningen för mellangröda och fånggröda så står det under villkor uttryckligen så som du har svarat. Frågan är om samma regler gäller för fånggröda i majs som inte ger rätt till någon ersättning.
    Läser man texten på SJV: hemsida kan jag inte hitta något om begränsningar av gödsling till fånggröda?

    Texten nedan hämtad från SJV:s hemsida

    Du kan i vissa fall få odla majs och färskpotatis längre än 3 år i rad
    Det får du om du uppfyller följande:

    • Du odlar majs med insådd av vall, bestående av gräs eller gräs i blandning med vallbaljväxter, som du sår senast i juni och som du bryter tidigast 1 mars året därefter. Om du tillämpar detta konsekvent varje år räknas det som mellangröda och gör då att du får odla majs mer än 3 år i rad och kan ändå uppfylla grundvillkoret.
    • Du odlar färskpotatis som du skördar före 1 juli och den följs varje år av en eller flera grödor, inklusive fång- och mellangrödor, och dessa har en sammanlagd växtperiod på minst 10 veckor. Om du gör detta konsekvent varje år får du odla färskpotatis mer än 3 år i rad och uppfyller ändå grundvillkoret. Om du odlar sallat och/eller spenat efter färskpotatisen måste dessa har en sammanlagd växtperiod på minst 8 veckor, i stället för kravet om 10 veckor som gäller för övriga efterföljande grödor.

    Daniel Muregård
  • Hej Daniel!

    Här kommer svar från vår stödregelenhet:

    Eftersom det inte går att söka ersättningen för kolinlagring och minskat kväveläckage om du sår in en fånggröda i majs gäller inte villkoren för stödet på dessa skiften. Förbudet mot gödsling i en fånggröda gäller bara om du söker stödet.

    Det kan däremot finnas begränsningar i vilken tid och hur mycket du får gödsla på åkermark i annat regelverk som inte hör till stöden. Du kan läsa mer om det här: Sprida gödsel - Jordbruksverket.se
    Anna Kundtjänst