Fång- och mellangröda som miljöyta

Hej,

Enligt skrivelse nedan framgår det att vallånsåda är godkänt som miljöyta. Min tolkning är att även t.ex. gräsfrövall (58) och klöverfrövall (62) är en typ av vall. Är det godkänt att använda fån- och mellangröda som miljöyta på ett skifte där det efterkommande gröda 2025 är gräsfrövall (58) eller klöverfrövall (62)?
  • Fång- eller mellangröda ska sås in i huvudgrödan eller efter skörd av huvudgrödan. Fång- och mellangrödan får inte övergå i huvudgröda året efter. Undantaget är insådd av vall i huvudgrödan, där får vallen övergå i huvudgröda 2025.
Niklas Eriksson

Kommentarer

  • Hej Niklas!

    Det spelar ingen roll vad vallen ska användas till 2025, alla vallinsådder är godkända.
    Det finns alltså inget hinder i regelverket för miljöytor för att så in fång- eller mellangröda på ett skifte som sedan övergår till någon sorts frövall.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten
    Marie Kundtjänst