Ettåriga örter på miljöyta bevuxen fältkant

Hej, jag har fråga om sådd av ettåriga pollen- och nektarrika örter på den miljöyta som kallas bevuxen fältkant. Har jag förstått rätt att det är möjligt att föregående ha höst ha lämnat ytan jordbearbetad efter skörd och att i samband vårbruket såddsbereda med t ex kultivator och harv och därefter så en ettårig fröblandning bestående av honungsört, solros, doftklöver och bovete? Det är inte alldeles glasklart på webben om detta är tillåtet - det är lätt att toka skrivningen som att ytan måste vara bevuxen med minst stubbträda från 1 januari stödåret för att godkännas som miljöyta. Och jag känner till blommande fältkant, eftersom den får brytas först 20 oktober i Skåne passar det inte i det här fallet.
Petter

Kommentarer

  • Hej Petter

    Ursäkta att du har fått vänta på svar.

    Det går inte att jordbearbeta marken på hösten och lämna den svart på våren fram till sådd av blommande örter om fältkanten ska anmälas som bevuxen fältkant.

    Vi är medvetna om att det här har ställt till problem för lantbrukare som vill så in blommande örter på fältkanten och bryta den inför höstsådd. Vi kommer se över regelverket och hoppas på att vi kan ordna så att det möjligt till nästa stödår.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Anna Kundtjänst