Definition av åkermark

Hej, jag undrar om permanenta hårdgjorda ytor med packad grus för vägar samt ytor täckta med varaktig plastduk är att betrakta som åkermark? Hänvisa gärna till föreskrift gällande definition av åkermark.

Mvh Johan Sjöblom
Johan Sjöblom

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Tack för att du har kontaktat oss. Jag behöver stämma av med en verksamhetsexpert inom området och återkommer med svar så snart som möjligt.
    Sara Kundtjänst
  • Påminner om svar på min fråga ovan. /Johan Sjöblom
    Johan Sjöblom
  • Hej igen!

    Jag ber om ursäkt för att du ännu inte har fått svar på din fråga. Jag behöver stämma av svaret med berörd enhet och återkommer till dig så snart som möjligt.
    Lena
  • Hej igen Johan!

    Jag ber om ursäkt att du ännu inte fått svar och skickar en påminnelse till enheten.
    Lena
  • Hej Johan!

    Ville bara säga att vi inte har glömt bort dig utan återkommer med svar så snart vi kan.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Johan!

    Jag har nu skickat ännu en påminnelse till berörd enhet och hoppas kunna återkomma till dig med svar inom kort.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Johan!

    Ursäkta sent svar.

    Hårdpackade ytor med grus som utgör vägar räknas inte som åkermark. Om det ligger en plastduk på åkermarken som hindrar att jordbruksaktivitet utförs är marken inte godkänd för gårdsstöd under åren som plastduken ligger där.

    Regelverket finns i 2 Kap, 2 § där både definitionen av åkermark och vad som räknas som jordbruksverksamhet finns.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.

    Sara Kundtjänst
  • Hej igen och tack för svaret, behöver dock mer info om var jag kan hitta 2 Kap. 2 §?

    Johan Sjöblom
  • Hej Johan!

    Jag förstår det - miss i svaret från oss.

    Det är i Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (2022:29) om direktstöd och grundvillkor som du hittar de båda definitionerna i 2 Kap, 2 §

    Önskar dig en fin kväll!
    Anna Kundtjänst