Bryta vall i eko-stöd

När under säsongen får man bryta en vall som igår i eko-stödet?
Johan

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Tack för att du kontaktar oss. Grundprincipen för alla stöd är att den gröda du redovisar i din sam-ansökan är den som redovisas på skiftet sista ändringsdag, dvs den 17 juni i år. Det är din huvudgröda. Om vallen bryts före den 17 juni räknas den inte som huvudgröda om den inte sås om.

    Det finns inga särskilda datum för att bryta vallen inom ersättningen utöver det som gäller för om den används som underlag för ekologisk djurhållning.

    Vallen som lantbrukaren söker ersättning för ekologisk produktion, dvs om den används som underlag för djurtillägget, får brytas efter att lantbrukaren har tagit en skörd eller låtit djuren beta på vallen, dock tidigast den 17 juni (sista ändringsdatum) för att vall ska räknas som huvudgröda det aktuella året.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Maria Kundtjänst