Blommande träda och fältkant, ok med självplock?

Är det tillåtet att räkna blommande träda och blommande fältkant som miljöyta om man har en skylt för självplock av blommor vid fältet? Jag bedömer att självplocket kommer att ha marginell påverkan på effekten för pollinatörer.
Madeleine Wiström

Kommentarer

  • Hej Madeleine!

    Nu har vi ett svar på din fråga, ber om ursäkt att du har fått vänta på svaret.

    Det är ok att plocka blommor från en blommande träda eller en blommande fältkant så länge det finns tillräckligt kvar för att nå upp till kraven som finns på mängden blommor på ytorna.

    Det är däremot inte ok att ta betalt för självplocket eftersom syftet med att marken är att den ska vara utanför produktion.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten

    Marie Kundtjänst
  • Hej,
    Men är det ok att plocka och skänka en valfri peng till t ex Cancerfonden?

    Petra Nilsson
  • Hej Petra!

    Det är inte ok att ta betalt för självplocket oavsett om pengarna skänks till välgörenhet eller inte.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Emma Kundtjänst