Block som blir omklassat till permanent under pågående ansökan?

När kan blockens status ändras från aktiv till permanent mark? Jag trodde den status som var vid ansökans start gällde för 2024 men jag tror jag har ett exempel på att ett block ändrats under ansökans gång utan att blocket ens tagits bort och lagts till igen. Eftersom permanent mark inte kan användas som miljöyta så uppstår farhågan om det finns någon risk att en träda som läggs in på aktiv mark sedan efter ansökan bli klassad som permanent och därmed inte går att använda som träda. Men det vore ju orimligt eftersom en ansökan som uppfyller miljöytan när ansökan skickas in, inte gärna kan bli underkänd pga ny information i efterhand. Bekräfta gärna att detta inte kan hända.
Ulrik Lovang

Kommentarer

  • Hej Ulrik!

    Om blocket är permanent gräsmark vid ansökan start 2024 så ska det inte ändras automatiskt, om du misstänker att det ändå har hänt så ber vi dig kontakta Blocksupport blocksupport@jordbruksverket.se.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Maria Kundtjänst