Bevuxen fältkant på permanent gräsmark

Hej, kan man lägga bevuxen fältkant på permanent gräsmark för att uppfylla miljöyta?
Per Axelsson

Kommentarer

  • Hej Per!

    Nej, det kan man inte.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Anna !

    i SAM internet går det att rita fältkant på permanent gräsmark

    / Per

    Per Axelsson
  • Hej Per!

    Tack för att du uppmärksammat detta, vi kollar på om det går att rätta.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Lena
  • Är det något som hindrar att man lägger en obrukad fältkant i en vall (ej permanent långliggande)? Man lämnar då minst 2 m bred zon runt fältet oskördat.
    Sören Söderteg
  • Hej igen!

    Nej, det går inte. Den bevuxna fältkanten får inte bestå av en produktionsgröda. Vallen i detta fall är en produktionsgröda på huvudskiftet.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Maria Kundtjänst
  • Hej
    Är detta en ändring sedan tidigare år?
    I tidigare information om Ekologisk Fokusareal, och senare Miljöyta, har det varit OK att lämna fältkanten oskördad även i vall (ej permanent gräsmark). Det finns heller inget hinder i SAM Internet att ange obrukad fältkant i vall. Kravet på växtligheten på bevuxen fältkant är enligt hemsidan: "Fältkanten kan bestå av gräs, örter eller annan växtlighet som täcker ytan. Även en fältkant med stubb från före­gående års odlings­säsong räknas som bevuxen".
    Länsstyrelsen har informerat om att en fältkant på ett skifte med vall måste markeras med t.ex. käppar innan första vallskörd för att vara synlig i fält. Därefter syns den obrukade fältkanten genom att den är bevuxen med gräs som inte har skördats. På den obrukade fältkanten får man inte "odla grödor för produktion". Med detta har man alltid tidigare avsett alla grödor utom vallgrödor.
    Vänligen, kommentera och förtydliga detta!
    Per-Ola Frisell
  • Hej Per-Ola!

    Tack för att du har kontaktat oss. Jag behöver skicka din fråga vidare till berörd enhet och återkommer med svar så snart jag kan.

    Marie Kundtjänst
  • Hej!

    Vill bara säga att vi inte har glömt bort dig. Jag har nu skickat en påminnelse och återkommer med svar så snart jag kan.
    Anna Kundtjänst
  • Hej igen!

    Har nu skickat ytterligare en påminnelse till berörd enhet och återkommer så snart som möjligt.

    Anna Kundtjänst
  • Hej Per-Ola!

    Ledsen att du får vänta så länge på svar. Jag har varit i kontakt med vår regelenhet och hoppas kunna återkomma till dig igen inom kort.
    Anna Kundtjänst
  • Hej igen!

    Vill bara höra av mig så du vet att du inte är bortglömd. Återkommer så snart vi har ett svar till dig.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Per-Ola!

    Jag har återigen varit i kontakt med vår regelenhet och hoppas snart kunna höra av mig till dig med ett svar.
    Anna Kundtjänst
  • Hej.
    Ja, man undrar ju om något händer...
    Per-Ola Frisell
  • Jag förstår verkligen att du undrar det efter så lång tid. Fick precis en återkoppling från vår process- och regelenhet där de hälsar att de är ledsna att det har dragit ut så på tiden, att diskussioner pågår och att de har för avsikt att komma med ett svar inom de närmaste dagarna.

    Så fort det kommer hör vi av oss!
    Anna Kundtjänst
  • Hej!

    Här kommer ett svar från Process- och regelenheten som har utrett frågan:

    Vi har vridit och vänt på det ursprungliga svaret på frågan och kommit fram till att det inte riktigt håller.

    Vi inser att det är väl sent att komma med det svaret nu.

    Så länge inte fältkanten används till produktion kan den bestå av vallgröda även om resten av skiftet också är det (och så länge marken är klassad som åkermark i växtföljd dvs inte permanent gräsmark). I övrigt gäller tidigare besked om utmärkning mm.

    Maria Kundtjänst