Ättiksyra på naturbete

Är det tillåtet att bekämpa med ättiksyra (24 %) i en naturbetesmark med miljöersättning? Ex bekämpa alsly med ättiksyra.
Madelene

Kommentarer

  • Hej Madelene!

    Man får inte använda några växtskyddsmedel på betesmark med miljöersättning. Samma sak gäller i praktiken för övriga betesmarker.

    Ättiksyra ingår i kemiska växtskyddsmedel enligt KemI. Mekaniska och termiska metoder är okej.

    Det finns vissa undantag man kan ge enligt nationell lagstiftning, men undantag i miljöersättningen kan bara ges i specifika fall enligt 3 kap 17§ punkt 1 i miljöersättningsföreskriften (sjvfs 2022:28). De undantagen är endast för invasiva arter och växtsjukdomar och kan i praktiken bara beslutas om det finns undantag enligt nationell lagstiftning..

    Här på Naturvårdsverkets webbplats kan du läsa mer om Förbud mot viss användning av växtskyddsmedel: Förbud mot viss användning av växtskyddsmedel (naturvardsverket.se)

    Svaret kommer från process- och regelenheten
    Anna Kundtjänst