Aktiv lantbrukare - när är man inte klassad?

Aktiv lantbrukare – i vilket fall är man inte klassad som aktiv lantbrukare. De flesta har väl fått upp till 5000 euro i direktstöd föregående år. Eller hur skall man tänka med dom som söker stöd för första gången i år och inte har så stor verksamhet? Kan ni ge exempel på när man är får stöd pga är ej aktivt lantbrukare.
Katarina

Kommentarer

  • Hej Katarina!

    För 2024 räknas man som aktiv lantbrukare om man uppfyller minst ett av dessa krav

    • Du ska ha mer än 36 hektar jordbruksmark totalt i din SAM‑ansökan.
    • Du ska ha mer än 50 djurenheter totalt i din SAM‑ansökan.
    • Du ska ha fått max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd för föregående år.
    • Du kommer att få max 5 000 euro utbetalt i så kallade direktstöd innevarande år.

    Det sistnämnda är nytt för i år och är då bland annat en möjlighet för verksamheter som inte sökt stöd tidigare.

    Skulle man inte uppfylla något av dessa krav finns möjlighet för länsstyrelsen att begära in underlag som visar aktiv jordbruksverksamhet. Det är svårt att ge ett generellt svar vad som är aktiv jordbruksverksamhet utan det får i förekommande fall göras en helhetsbedömning

    Svaret kommer från Stödregelenheten.
    Lena
  • Hej!
    När räknas man som EJ aktiv lantbrukare? Exempel?
    D.v.s, när uppfyller den sökande INTE dessa tre/fyra krav?
    Hanna
  • Hej Hanna!

    Reglerna avseende aktiv jordbrukare ska förstås så som att huvudregeln säger att har en jordbrukare 36 hektar jordbruksmark eller mer i sin ansökan så anses denne per automatik vara aktiv jordbrukare. Detsamma gäller jordbrukare som har 50 djurenheter eller mer.

    Regeln avseende 5 000 euro ska förstås som en undantagsbestämmelse. Den innebär således att de jordbrukare som faller under denna är undantagna från kravet på aktiv jordbrukare.

    Regelverket innebär att det uppstår ett gränsland. De lantbrukare som hamnar där är varken automatiskt kvalificerade eller undantagna. De kommer istället att behöva styrka aktivitet som jordbrukare om länsstyrelsen begär det. Sådan aktivitet kan styrkas på flera sätt, t.ex. genom uppvisande av kostnader eller intäkter från verksamheten. Det är länsstyrelsen som sedan gör en bedömning i varje enskilt fall.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Anna Kundtjänst