Aktiebolag och enskild firma i koncern

När aktiebolag står för SAM-ansökan undrar jag
1. om en enskilda firma (som är moderbolag till aktiebolaget) också äger mer än 50 % även i andra bolag, behöver deras org.nr också redovisas i SAM-ansökan då?
2. är det rätt tolkat att den som äger mindre än 50 % av aktierna i bolaget inte behöver ange sitt org.nr under koncern om man inte heller har har rätt att utse fler än hälften av styrelseledamöterna i företaget?
3. om det är flera ägare i bolaget och ingen äger mer än 50 % eller har rätt att utse fler än hälften av styrelseledamöterna i företaget, behöver jag då uppge någon enskild firma som moderbolag?
Madeleine Wiström

Kommentarer

  • Kom på en fråga till, om det är så att det inte finns någon ekonomisk verksamhet i enskild firma hos den som äger mer är 50%, då behöver inget moderföretag uppges?
    Madeleine Wiström
  • Hej Madeleine!

    Klistrar in dina frågor igen och med svaren under:

    1. Om en enskild firma (som är moderbolag till aktiebolaget) också äger mer än 50 % även i andra bolag, behöver deras org.nr också redovisas i SAM-ansökan då?

    Svar: Nej, det sökande bolaget ska ange moderföretag och dotterföretag.

    2. Är det rätt tolkat att den som äger mindre än 50 % av aktierna i bolaget inte behöver ange sitt org.nr under koncern om man inte heller har har rätt att utse fler än hälften av styrelseledamöterna i företaget?

    Svar: Ja, om man äger mindre än 50 % av aktierna ska man bara ange koncernföretag om man har ett bestämmande inflytande.

    3. Om det är flera ägare i bolaget och ingen äger mer än 50 % eller har rätt att utse fler än hälften av styrelseledamöterna i företaget, behöver jag då uppge någon enskild firma som moderbolag?

    Svar: Nej, då behöver man inte ange moderföretag.

    4. Om det är så att det inte finns någon ekonomisk verksamhet i enskild firma hos den som äger mer är 50%, då behöver inget moderföretag uppges?

    Svar: Enligt reglerna i EU-förordningarna är det slutlig stödmottagare som ska anges. Om sökande ägs till 50% eller mer av företag eller person ska personnummer anges.
    Anna Kundtjänst