Små insekter i taket

Hej! Det är väldigt många små flugor bl a på vinden, och nu har de börjat komma in i min lägenhet. Vad är det och vad ska vi göra åt det?

Kommentarer

  • Hej Karin

    Tack för din fråga.

    Vi har varit i kontakt med Anticimex och de svarar oss så här:

    Insekten är en snedstreckad ekstyltmal, de är utomhuslevande och är inget skadedjur. De kan dock ta sig in denna årstid och då ibland i större mängder, och sätter sig gärna i taket. Dammsug upp de ni hittar och ta ut dammsugarpåsen frys den någon dag innan ni slänger den, så att de inte förökar sig i påsen.

    Här är en länk som berättar lite mer om insekten ​Ekstyltmal​​​.

    Med vänlig hälsning