Kan jag bo hos er om jag äger ett annat boende?

Jag bor idag i villa som jag äger till 50% med min sambo. Eftersom vi nu separerar letar jag hyresrätt via bostadsförmedlingen. Ett krav är att man ska avyttra eller överlåta sitt nuvarande boende. Vår överenskommelse är dock att min sambo bor kvar i huset tills hennes yngsta dotter gått ut gymnasiet sommaren 2022. Hon har inte möjlighet att köpa ut mig och jag vill inte överlåta min del till henne eftersom jag vill få ut min del vid försäljningen. Hur ska jag gå tillväga?
Med vänlig hälsning,

Kommentarer

  • Hej P-A,

    Tack för ditt mail. enligt våra rutiner och kravbild är det att man skriver av sig från sin nuvarande lägenhet.
    Skulle det handla om en bodelning där man fått ett juridiskt beslut ber vi er skicka in det som en underlag.

    Önskar dig en trevlig dag!
  • Hej, gäller reglerna att sälja sitt hus även vid korttidskontrakt? Jag är i samma sits, en separation då jag behöver en lägenhet med på grund av barnens behov inte vill sälja huset i nuläget.

    Hälsningar Sandra
    Sandra Fernström
  • Hej Sandra,
    Det är samma regler oavsett korttidskontrakt eller tillsvidare avtal.

    Anna
  • Hej,

    Fungerar det att flytta in i en JM-lgh under en försäljningsprocess dvs. att det finns ett mäklaruppdrag och försäljning/visningar är pågående/planerade. Eller måste bostaden vara såld?
    Vad gäller under en sådan övergångsperiod (med tanke på rådande läge på bostadsmarknaden)? Utveckla gärna hur ni ser på saken! Tack 😀
    Malin A
  • Hej,
    Jag arbetar hybrid och ämnar köpa hus utanför stockholm men behöver lägenhet då jag måste vara på plats på kontoret 1-2 dagar per vecka. Godkänner ni att man har sk dubbelt boende. Tack på förhand.
    Tiina
  • Hur kan jag hyra en lägenhet hos er?

    Kinda Ibrahim
  • Hej min man och jag har varit gifta över trettio år får vi sammanräkna vår inkomst? Jag som stått i bostadskö korkad som jag tydligen är trodde jag det räckte att vi var gifta för att hamna tillsammans. Fungerar det om vi blir aktuella som hyresgäster? Mvh Pia
    Pia Örnell svensson
  • Hej,
    Tack för ditt mejl.

    Sökande måste uppfylla minst 50% av vårt inkomstkrav för att medsökandes inkomst ska kunna tillgodoräknas.

    Hälsningar
    Kundtjänst
    John Mattson
    Annelie