Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Stagnerad viktminskning.. Varför?

Hej!

Jag är inne på min 6.e vecka med strikt LCD diet med era produkter. Till en början gick det fint med viktminskningen, och trots ett snedsteg en helg i vecka 2 så gick jag ned från 116 till 108 kg under de fyra första veckorna. Med lite extra pepp av coachen har jag nu även blivit bättre på att hantera rutinerna med mina 4 måltider, men vikten står still mellan 106-108 kg.

Det är jobbigt att inte se eller känna resultat längre, och den omtalade "ketos-euforin" skiner med sin frånvaro. Har växlat från soppor och frystorkat till endast bars, gröt och smoothies men det ska väl inte ha någon betydelse? Har inga biverkningar alls, känner inget "behov" av mat även om suget kommer titt som tätt, och det går hur fint som helst att leva på ersättningarna. (Dricker någon kopp svart kaffe på jobbet före lunch men eftermiddag/kväll håller jag mig till vatten och te)

Eftersom jag har stressrelaterat högt blodtryck (kring 150/100) så är det väldigt obehagligt att gymma och återhämtningen har varit som en 2 dagars bakfylla, så därför går jag långa promenader när orken finns. (Ja jag har haft läkarkontakt i uppstarten av detta)

Men energilösheten finns hela tiden och jag känner mjölksyra i kroppen av minsta påfrestningar. Tror att mjölksyra kommer från syrebrist i musklerna vilket kan bero på stress/kortisol och låg syremättnad? Tyvärr har jag ett extremt stressigt arbete vilket jag gått i terapi för det senaste året och nu lider jag sedan sommaren av sömnbrist och sömnapné pga detta, vilket är hela anledningen till min önskade viktminskning i väntan i vårdkön till sömnkliniken.

Hursomhelst, vad sker egentligen med min stagnerade viktminskning? Är det en fas/platå eller finns det nått jag bör tänka på eller förändra? (Kan tyvärr inte påverka stress/sömn om jag inte lyckas med viktminskningen)
Richard Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Richard,

    Jag förstår att det kan kännas frustrerande när viktminskningen har stannat av, trots att du hållit dig till planen vad gäller energiintaget. Det är dock inte ovanligt att viktminskningen stannar upp lite efter de första veckorna när man går ner som mest för att sedan fortsätta i lite långsammare takt. Det är heller inte ovanligt att viktminskningen går i olika skov, där man ibland stagnerar på en viss vikt för att plötsligt rasa 2 kg över en natt.

    Stress och sömnbrist kan absolut vara faktorer som påverkar t ex genom att kroppen håller kvar vätska, vilket gör att man ligger kvar på en högre vikt. Om det är svårt att komma tillrätta med sömnkvalitet och stresstillstånd, lägg fokus på att skapa lugn och ro med de faktorer du själv kan påverka. T ex att äta regelbundet, dricka ordentligt med vatten, ta dig tid för dig själv emellanåt, planera in tid för fysisk aktivitet på en rimlig nivå och annat som bidra till en känsla av lugn.

    Platåerna brukar sällan vara långvariga så håll ut lite till bara så kommer det säkerligen släppa snart. Kontakta gärna din coach som varit med sen dag 1 både kan hjälpa dig att se mönster samt bidra med pepp.

    Varma hälsningar och lycka till i fortsättningen
    Anna H Programansvarig

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.