Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur blir jag av med mina "trivselkilon"?

Jag är 166 cm lång och väger 65 kg. Min målvikt är 59-60 kg. Fram till 5 år sedan vägde jag 59-60 kg. När jag började jobba efter att ha fått barn så gick jag upp. Jag tror det beror på ålder och förändrad ämnesomsättning men framförallt att jag är så låst med att vara tvungen att ta bilen överallt eftersom jag ska hämta eller lämna min son på fritids. Förut kunde jag ju cykla och gå men det funkar inte längre. Så en stor del av min vardagsmotion försvann. Ett annat problem är att jag hinner inte fixa matlåda och ta med till jobbet så jag äter på företagets restaurang varje lunch, det är inte nyttigt! Jag tror att en bra metod för mig vore någon slags diet att äta på lunchen och försöka få in en halvtimmes promenad på lunchen istället för att äta på restaurang. Vad rekommenderar ni?

Kommentarer

  • Hej Camilla!

    Även ett fåtal kilos vikt mer än den vikt man trivs med kan vara frustrerande, så jag förstår att du vill göra något åt läget. Min gissning är att det framför allt är din förändrade livssituation med nya vanor som gör att du gått upp fem kilo. Vardagspusslet kan vara utmanande, men det finns massor av sätt att få till rörelse och bra matvanor ändå.

    Att gå ner fem kilo och hitta ny balans behöver inte vara så knepigt, men det krävs självklart att du gör ett par förändringar i dina vanor. Ställ frågan vad du kan ändra på när det gäller mat, träning och vardagsmotion, och försök hitta lösningar som fungerar för dig. För att gå ner i vikt behöver du få till en negativ energibalans, dvs förbruka mer energi än du gör av med. Det har du säkert full koll på. Alltså kan du antingen öka på aktivitetsnivån eller dra ner på den energi du får i dig via mat och dryck. Eller ännu hellre både och. Du har redan bra idéer själv.

    • På lunchen skulle du kunna utesluta energitäta kolhydratskällor så som ris, pasta, bröd och gryn, istället öka på mängden grönsaker. Se till att fylla tallriken med en proteinkälla (t ex fisk, kyckling, kalkon, ägg eller ett vegetariskt alternativ) och rikligt med grönsaker (inte bara salladsgrönsaker utan även t ex rårivna rotsaker. Var försiktigt med mängden dressing, och uteslut brödet till maten. Drick vatten till maten.
    • För många fungerar det bra att laga lite mer till middag och ta med resterna som lunch dagen därpå.
    • De flesta lunchrestauranger har bra alternativ, men det kan krävas att man är lite petig och vet vad man vill ha på tallriken.
    • Se till att få 30 minuters promenad på lunchen. Om det är omöjligt, ta flera kortare promenader under dagen. All rörelse räknas.
    • om du har ett jobb där du sitter mycket i möten, introducera promenadmöten. Det ger dig inte bara automatisk vardagsmotion utan även bättre kreativitet och ett större fokus.
    • Kanske kan du få till ett par mer intensiva träningspass per vecka. Jag vet inte hur gammal din son är, men försök hitta sätt att röra på dig tillsammans med honom. Bli en mästare på att ta hand om de små tidsslattarna.
    • Det finns kanonbra träningsprogram på nätet och i mobilappar. En av mina favoriter är Seven, där du hittar 7-minuters träningsprogram. Det har man nästan alltid tid att klämma in.

    Nu har jag ju bara läst ett kort brev från dig, och har inte koll på hela din situation. Jag tror att du skulle få bra hjälp på ett Itrim-center. På Itrim hjälper vi både personer med kraftig övervikt och personer som liksom du vill bli av med endast ett fåtal kilon. Vi sätter ihop ett skräddarsytt upplägg för varje medlem, där det ingår en hälsoanalys, individuella samtal, effektiv träning och inspirerande föreläsningar. Efter en personlig hälsoanalys har din hälsocoach full koll på ditt nuläge, och har möjlighet att tillsammans med dig komma fram till en handlingsplan som passar just dig och det mål du vill uppnå. På itrim.se hittar du en förteckning över alla våra center, så att du kan hitta det som ligger närmast dig. Där hittar du också mer information om viktminskning och träning.

    Stort lycka till!

    Mvh,
    Anna

    Anna E Coachansvarig

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.