Varför kan Windows inte längre väljas bort?

Hej Inrego, jag har varit nöjd kund hos er i många år och köpt tiotalet datorer och skärmar.

Varför är det inte längre möjligt att välja bort Windows? Eftersom valet redan fanns i er webbutik var den kostnaden redan betald. Er supportavdelning kan säga nej till att ge stöd åt folk som kör annat än Windows, det gör i princip alla tillverkare ändå. Så jag har svårt att se att det skulle innebära ökade supportkostnader, särskilt då Linux-användare är relativt få och ofta tekniskt bevandrade.

Vad det innebär för mig är en merkostnad på 400 kronor per dator och arbetskostnader för er under rekonditioneringen. Dessutom tvingas jag nu finansiera ett företag vars produkter blir allt sämre och mer kundfientliga. Ni var unika i att låta mig som kund ha ett val, förlora inte det. Ni kan väl åtminstone ge en förklaring till varför, med alla intrikata detaljer?

Kommentarer

  • Hej Martin,

    Tack för ditt mail!
    Priset på våra datorer har inte ändrats utan vi har helt enkelt tagit bort priset på operativsystemen och bjuder på den licensen numer.
    Så för dig är det ingen skillnad, utan datorn kostar lika mycket inklusive operativsystem som utan.

    För att kunna se vilken enhet det är du tittar på så får jag be dig att återkomma med ett artikelnummer från webshopen. Jag vill kika på om det är något som missats där i valet av operativsystemet, för det ska gå att klicka ur det om man inte önskar köpa till ett OS.

    Har du fler frågor är det bara att återkomma!

    Ha en fortsatt trevlig dag och helg!
    Sofia
  • Hej, du har helt rätt i att det går att välja bort det. Jag mindes fel och var slarvig och kontrollerade inte mina påståenden innan jag skrev mailet. Jag ber om ursäkt för det.

    Prismässigt föredrar jag att alla kunder betalar för sina operativsystem separat. Då göms inte kostnaden och folk som kör Linux får en extra rabatt. Såvida inte Windows är gratis för er i inköp blir det ju en merkostnad på samtliga datorer, om inte annat i form av minskad vinstmarginal för er.

    Än en gång, jag ber om ursäkt för den felaktiga anklagelsen och uppskattar att jag kan välja bort Windows. Det tvingar mig dock att pröva min ideologiska övertygelse; kan jag tacka nej till Windows om det är gratis?
  • Hej Martin,

    Ja du får fundera, men valet finns.

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    Väl mött,

    Sofia