Val av dator

Hej,

Vi behöver hjälp att välja dator/datorer utifrån ert utbud.
Modellen som ska ersättas är en ultrabook.

Asus zenbook prime ux31aCore i5 3370u4gb RAMSSD
Den börjar bli för långsam för de uppgifter den används till idag, troligtvis för lite RAM.

Krav på "ny" dator.

-tyst vid office/surf-min 8GB ram
-bra batteritid-Uppgraderbar till Windows 11 (alltså rätt generation på CPU och TPM 2.0 är det som jag inte klarar av att läsa ut själv.)
Gärna två alternativ ett alternativ ultra portabelt som jag har idag och ett kraftfullare alternativ.

Tack för hjälpen!Trevlig helg

Kommentarer

  • Hej Joakim

    Tack för dina frågor, och självklart ska jag hjälpa er med detta!

    Som svar på era krav så har jag två datorer jag starkt kan erbjuda er:

    Begagnad LENOVO THINKPAD X280 med garanti & öppet köp - Inrego

    Denna är väldigt portabel och tyst men uppfyller era specifikationskrav, finns i olika 'skick' som du kan köpa om priset känns lite högt.

    Begagnad LENOVO THINKPAD T480S med garanti & öppet köp - Inrego

    Denna är lite kraftigare och mer utrymme för att eventuellt utöka ram eller hårddisk vilket gör att man kan göra denna till en väldigt kraftfull dator.

    Hoppas dessa intresserar er. 😀

    Med vänliga hälsningar
    Joakim
  • Hej!

    Jag ber om ursäkt för att detta kan vara dumma frågor men jag förstår inte det där med TPM 2.0 krav från microsoft och vilken generation som krävs.

    Att utläsa vilken generation av CPU som krävs har jag hittat på denna sida hos microsoft:.

    https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

    Där ser jag att i5 8250u är med som supported cpu, däremot så var det först med i5 8350u som Intel TXT var med (Firmware TPM).

    Innebär detta att de datorer du länkat till har TPM 2.0 på moderkortet för att klara av kraven för Windows 11?

    Jag har inget emot att gå upp i pengar för att få en bra begagnad dator.

    MVH
    Joakim
  • Hej Joakim

    Tack för återkopplingen.

    Angående om det med TPM 2.0 är det väldigt specifikt beroende på modell.
    Så tittade in på det i förhand och såg att dessa har stöd för 2.0, även fast det kan innebära att drivrutiner för moderkortet behöver uppdateras för detta. 😀

    Och jag uppskattar alla frågor ni ställer, så bara att fortsätta ställa om ni har några fler. 😀

    Med vänliga hälsningar
    Joakim