Vad skillnaderna mellan en i5- och i7-processor?

Det finns flera punkter som skiljer dessa åt.
  • Vi rekommenderar en i5-processor om man ska exempelvis spela på datorn.
  • Vi rekommenderar en i7-processor om man ska exempelvis streama.
i7-processorer stödjer "hyper threading", funktion gör det mer lämpligt för en multitasking än vad en i5-processor gör.

Kommentarer

  • ssd eller hdd vad är skillnaden?
    Jag har även problem kunna logga in mig, får inget e-mail vid användning av Glömt lösenord
  • Hej Lillemor,

    Tack för din fråga 😀

    Dens stora skillnaden på SSD och HDD är att ssd ger dig en snabbare upplevelse,datorn startar upp snabbare, program, spel startar upp snabbare, med förutsättning att du installerar på just den hårddisken och inte HDD om det sitter två stycken i datorn.
    Felix Teamleader
  • Tack för svaren. Om man jobbar mycket med bilder bör en ssd således vara bättre än en hdd. Ska lägga det på minnet. Gissar det inte skiljer i hållbarhet mellan dem annars. Jag brukar slita på datorerna till "the bitter end". Kör t.ex. Win XP på arbetsdatorn och kommer att sörja mycket nu när jag tvingas byta.
    Streama är väl detsamma som ladda ner filmer eller annat? Inte så hemma i vad sakerna kallas numera. Här blir det mest TV-Play och program typ ATG som inkopplas via en liten dator kopplad till TV: n. Den datorn används 99,9 % . Har vanliga tv-kanalerna (1,2, 24, 4 och 5 (6 analogt) i övrigt. Nu börjar även den dator vilja krångla, Vill inte starta upp. Jag hade tänkt mig att denna skulle hålla längre
    Är i5 0ch i7 processor något jag bör tänka på när den dator vägrar starta för gott? Spelar gör vi aldrig, tid och intresse saknas.

    MVH Lillemor
  • Hej Lillemor,

    Tack för ditt meddelande.

    Om du inte sitter i några speciella program. Så spelar det ingen större roll. Det ser ut som att du använder den för mervardagliga saker, så då kan du köra en i5 processor. Om du sitter mycket med bilder så skulle jag rekommendera minst 240 SSD hårddisk. Du kan alltid välja att uppgradera detta hos oss, undantag är mac datorer, finns säkert någon mer dator där du inte kan välja det men de flesta kan du alltid välja att uppgradera både RAM och Hårddisk 😀
    Felix Teamleader