Uppgradera primär minnet på den bärbara datorn

Det går oftast att uppgradera primär minnet från till exempel 8GB till 16GB i erat sortiment, vilket uppskattas. Dock finns det vissa bärbara datorer som kan ha upptill 32GB primär minne. Vilket jag önskar. Hur kommer det sej att detta tillvals alternativ inte finns?

Kommentarer

  • Hej Peter,

    Tack för din fråga.

    Vad som styr hur stor minnesmängd en laptop kan hantera är framförallt modellen och vilket chipset/moderkort datorn har. Vissa har stöd för t.ex. dubbla (eller fler) 16GB moduler, andra har det inte. Vissa laptops kan även ha inbyggt minne på moderkortet, vilket betyder att man bara erbjuder en tillgänglig minnes-slot vilket gör att det finns en maxkapacitet.

    Så med andra ord är det upp till modellen som avgör, och där man kan säga att vanligast är att worksstationmodeller har stöd för stora RAM minnesmängder.

    // Mattias