Har jag garanti för min trasiga smartphone?

Hej!
Jag tog ett snabbt dopp och upptäckte efteråt att min iPhone XS (som jag köpte hos er 18/6-21) låg i fickan. Jag trodde att det skulle vara okej eftersom den ska vara vattentät till två meters djup i 30 minuter. Trots detta startar den inte. Kan jag få hjälp av nån garanti för detta?

Mvh Elias Fridolfsson

Kommentarer

  • Hej Elias,

    Tack för du tar kontakt med oss, oturligt att den har hamnat i vatten.
    Om du har en garanti kvar så gäller den inte när skadan är självförvållad.

    Läs gärna om våra köpvillkor här;
    Inrego köpvillkor

    Vidare har du tips om hur du hanterar din mobil OM olyckan skulle vara framme:

    Apple´s support:
    Undvik följande för att förhindra fuktskador:

    • Simma eller bada med iPhone
    • Utsätta din iPhone för vatten med högt tryck eller hög hastighet, som från en dusch eller som kan uppstå när du surfar eller åker vattenskidor, wakeboard eller jet-ski
    • Använda iPhone i bastu eller ångbastu
    • Avsiktligt sänka ned iPhone i vatten
    • Använda iPhone utanför det rekommenderade temperaturintervallet eller i extremt fuktiga förhållanden
    • Tappa iPhone eller utsätta den för andra stötar
    • Montera ned iPhone, inklusive lossa skruvar
    Vad ska jag göra om min iPhone blir blöt?
    1. Om du spiller någon annan vätska än vatten på din iPhone ska du skölja av det påverkade området med vatten.
    2.
    3. Torka av din iPhone med en mjuk, luddfri trasa, till exempel en glasögonduk.
    Se till att din iPhone är torr innan du öppnar SIM-facket.

    Torka din iPhone genom att slå den försiktigt mot din hand med Lightning-kontakten vänd nedåt och avlägsna överflödig vätska. Låt din iPhone torka på en torr yta med lite luftström. Det kan hjälpa att placera din iPhone framför en fläkt som blåser kall luft direkt in i Lightning-kontakten.

    Torka inte din iPhone med en extern värmekälla och infoga inte främmande föremål, till exempel en bomullspinne eller pappershandduk, i Lightning-kontakten.

    Kan jag ladda min iPhone om den blir blöt?
    Om din iPhone har utsatts för vätska ska du koppla från alla sladdar och inte ladda enheten förrän den är helt torr. Din iPhone kan skadas om du använder tillbehör eller laddar den när den är blöt. Vänta minst fem timmar innan du laddar en Lightning-kabel eller ansluter ett Lightning-tillbehör.

    För trådlös laddning torkar du av din iPhone med en mjuk och luddfri duk, till exempel en glasögonduk. Kontrollera att iPhone är torr innan du placerar den på en kompatibel trådlös laddningsplatta.

    Vad ska jag göra om min iPhone har blivit blöt och ljudet från högtalarna låter dämpat?
    Kontrollera om det finns vatten i mikrofonen eller högtalaren. Placera din iPhone med högtalarsidan nedåt på en luddfri trasa och se efter om vatten droppar ut. Vatten i porten kan försämra högtalarens eller mikrofonens prestanda tills de slutar fungera helt. Torka av din iPhone enligt de tidigare instruktionerna.

    Hoppas detta kan vara till er hjälp.

    Beklagar att vi ej kan hjälpa er i detta fall.

    Lycka till!

    Ha en fortsatt fin sommar!

    Vänligen,
    Sofia