Varför flyter mina fröer? Betyder det att de är döda?

Hej!

Jag har köpt en del fröer av er och några lades i vatten. En del av fröerna flöt på vattnet.
Är fröer som flyter döda och betyder det att de inte kommer att gro?
Kimani

Kommentarer

  • Hej Kimani!

    Jag förstår dina funderingar.

    Det går inte generellt att säga att fröer som flyter är döda, även om det så klart kan vara så att ett uttorkat frö flyter.

    Det finns många sorters fröer som sprider sig genom att flyta längs bäckar, åar och floder och de är då helt färska. Det beror helt och håller på hur fröet är beskaffat.

    Om ett frö ska blötläggs före sådd, kan man med fördel lägga något tyngre över för att hålla fröerna under ytan.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med frösådden
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )