Varför är det bra med belysning till växterna?

Hej!

Varför behöver jag belysning till mina växter?
Räcker det inte med solens ljus?
Iwan

Kommentarer

  • Hej Iwan,

    Det är en relevant fråga du ställer.
    Växternas fotosyntes är beroende av ljus. När du förkultiverar fröer inomhus under vintern räcker det sparsamma naturliga ljuset i fönsterkarmen inte till för att skapa en energigivande fotosyntes. Då behöver du stötta odlingen med extra ljus.

    Om du förodlar i ett ljust fönster kan du minska antalet timmar med extrabelysning allteftersom det naturliga ljuset blir starkare, från mars och framåt. Växtbelysningen fungerar då som ett komplement till det naturliga ljuset.

    Även om man odlar med belysning är det viktigt att växterna får vila.
    Vid försådd låter du lampan vara på 16 timmar per dygn, gärna vid samma tid varje dygn, och stäng sedan av. Använd gärna en timer.
    Mia Karlsson
    (Uppdaterad )