Vad ska jag tänka på vid val av belysning?

Hej!

Jag är lite ny på det här med odling och tänkte köpa en belysning för att kunna starta lite tidigare på året med sådant som behöver förkultiveras. Vad ska jag tänka på vid köp?
Meja

Kommentarer

  • Hej Meja,

    Till hobbyodling är det enklast och smartast att välja en energisnål LED-belysning med vitt ljus som, i likhet med solens strålning, innehåller hela färgspektrumet.
    Från det vita ljuset kan dina plantor välja att absorbera de våglängder som är mest effektiva för fotosyntesen.

    Se över storleken på den yta du önskar odla på, samt vilka upphängningsmöjligheter du har.
    Placera belysningen 10-40 cm över plantorna, beroende på ljusstyrka. Är avståndet kortare riskerar plantorna att skadas. Ju närmare avstånd desto högre ljusstyrka blir det på växten, men desto mindre yta kommer att belysas. Höj belysningen efterhand som plantorna växer.

    Det är viktigt att välja en belysning som ger växterna tillräckligt med ljus för att med hjälp av sin fotosyntes kunna bilda starka och friska plantor. Det här ljuset kallas fotosyntesaktivt ljus.

    För att se hur mycket fotosyntesaktivt ljus en växtbelysning kan ge på den yta du har tänkt att odla på kan du ta hjälp av en så kallad PAR-karta. Den visar hur mycket fotosyntesaktivt ljus som träffar en specifik yta när belysningen hänger på en angiven höjd. Det här anges i termen PPFD. Du kan då se hur stor yta du skulle kunna odla på under just den belysningen.

    Du kan hitta PAR-kartor till alla våra belysningar under respektive produkt.

    En lampa avsedd för att belysa frösådder, sticklingar och småplantor ska vara tänd mellan 14 och 18 timmar om dygnet under årets första månader. En bra tumregel är att en sådan växtbelysning bör ge ett PPFD-värde på 150-250 över odlingsytan.

    Lycka till med dina sådder
    Mia Karlsson
    (Uppdaterad )