Vad kan jag göra för att få bort kirskål?

Hej!

Jag har en plats i min trädgård där det växer otroligt mycket kirskål.
Har ni tips på hur jag kan få bort den och kan jag odla något annat som tar över?
Kent

Kommentarer

  • Hej Kent,

    Det krävs lite jobb för att få bort kirskålen.

    Först behöver du försvaga kirskålen.
    Gör så här: Klipp av kirskålen vid markytan - dra inte upp rötterna.
    Kirskål har rötter som delar sig och sprids extra mycket om man drar i dem.
    Om du envist klipper av kirskålen så fort den tittar upp kommer rötterna försvagas och till slut drar den sig tillbaka.
    Har du som du skriver stor yta med kirskål kan du klippa med gräsklipparen regelbundet hela sommaren.
    När du märker att kirskålen börjar tappa i kraft kan du plantera in marktäckande växter.
    Plantera rejäla plantor som snabbt kan börja konkurrera med de kirskålsrötterna som finns kvar.
    Fortsätt att klippa av kirskålsstjälkar så snart det tittar upp nya.

    Lycka till
    Johanna Kundservice