Vad innebär det att så på friland?

Hej!

Jag ska odla lite ettåriga sorter.
Det står att jag ska så direkt på friland, vad betyder det?
Kristoffer

Kommentarer

  • Hej Kristoffer,

    Grönsaker och ettåriga sommarblommor som inte behöver förodlas inomhus sår du direkt i jorden när den har blivit tillräckligt varm för att fröerna ska kunna gro.
    Det är detta som är att så på friland, alltså direkt i jorden utomhus.

    Man säger att sådden på friland kan starta när jorden reder sig på våren. Detta betyder att den har värmts upp och torkat tillräckligt mycket för att fröerna ska kunna gro och inte riskera att ruttna i kall, blöt jord.

    Kontrollera jorden genom att ta upp en näve, mylla och kör runt den i handen. Om jorden lätt faller samman och trillar mellan fingrarna har den rett sig.
    De flesta växter går att så när jorden reder sig men vissa grönsaker, som bönor, kräver ännu varmare jord. Det brukar stå på förpackningen för de sorter som kräver specifik jordtemperatur för att gro.

    Innan du sår på friland bör jorden rensas från ogräs och luckras så att den är luftig och fri från stora, kompakta jordkokor. Kratta jorden jämn och vattna före sådd.

    Lycka till med dina odlingar.
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )