Vad händer med min dill?

Hej.

Jag har en fråga om dill, fröna är köpta från er.
Allt kommer upp jättebra och ser väldigt lovande ut men efter några veckor börjar själva "dillbladen" ändra färg från grönt till rött och sen tvinar plantorna bort. Har flyttat odlingen, sått i pallkrage, sått i blomlådor med samma resultat vad gör jag för fel, har odlat dill i många år med lyckade resultat. Vet att jag inte ska odla dill på samma ställe flera år och det har jag inte gjort då jag flyttat till ett nytt ställe där det inte var odlat på många år. Hoppas få hjälp då jag använder mycket dill.
Bengt (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Bengt,

    Dill kan vara lite besvärligt, men mycket givande när odlingen fungerar. När dill har börjat se klen och hängig ut kan det vara svårt att vända, precis som du verkar ha upplevt. Men dill är ju en av våra allra bästa kryddväxter, så det är nästan ett måste i alla kryddträdgårdar.

    Så i mullrik jord – jord som är tung och kompakt trivs dillrötterna inte alls i.

    Jag bredsår dill i pallkrage, men det går lika bra på friland. Det är svårt att så dill i ordnade rader med mellanrum mellan varje planta. Att strö ut fröerna i en bredsådd brukar därför funka utmärkt.

    Du kan så dillen tidigt på säsongen. Om jorden är för kall väntar fröerna med att gro tills jorden är varm nog.

    När dillen har börjat växa till sig är det mycket vatten och näring som gäller. Jorden bör aldrig torka ut helt. Har du tillgång till nässlor är nässelvatten toppen att gödsla med. Lägg några rejäla nävar med nässlor i en hink. Fyll med vatten och lägg på något som täcker spannen. Efter någon vecka har du ett suveränt gödningsmedel. Späd med 10 delar vatten och vattna din dill med blandningen.

    Så och skörda dillen i omgångar. Att hålla uppvuxen dill fräsch under en lång period är svårt. Då är det bättre att skörda allt efterhand och så i flera omgångar som lappar över varandra.

    Jag önskar dig lycka till och hoppas att dessa råd kan hjälpa dig med årets sådd av dill.
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )