På vissa påsar står det F1, vad betyder det?

Hej!

Jag ser att det står F1 på en del av era fröpåsar. Vad betyder det?
Anna

Kommentarer

  • Hej Anna!

    F1 är resultatet av ett långsiktigt förädlingsarbete. Sorterna har enkelt beskrivet framkommit genom urval av korsningar som man sedan fortsatt att ta frö på tills man hittat en sort med de egenskaper man letar efter. Det förekommer ingen genmanipulation.

    Det finns förstås nackdelar med F1 också, till exempel att de är kortlivade eftersom sorten försvinner när plantorna som används för att korsa fram nya F1-frön dör. F1-hybridernas bästa egenskaper är framförallt att de ger mycket skörd för liten insats.

    De är dock inte fröäkta i andra generationen. Detta betyder att F1-plantorna inte kan producera egna frön. Men, om man bara skulle odla hybrider skulle urvalet för att bedriva förädlingsarbete snabbt minska för att slutligen försvinna. Det är en av orsakerna till att vi så hårt kämpar för att också de gamla sorterna ska finnas kvar i handeln.
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )