Vad betyder "avsett för uppdrivning"?

Hej!

När det står att ett frö ska sås på en plats ”avsett för uppdrivning”, vad menar man då? Kan jag inte sätta fröerna direkt där de ska växa?
Camilla

Kommentarer

  • Hej Camilla!

    Perenner är praktiskt att inte så direkt där de ska växa. Det beror på att de ofta gror ganska oregelbundet och att det tar lång tid för många att gro. Sår man de direkt i rabatten är det svårt att ha koll på var de är.

    Perenner är också växter som vi oftast inte planterar i mängder på samma plats utan några stycken plantor i grupp i rabatten och vad gäller vissa sorter kanske bara en planta.

    Därför är det praktiskt att driva upp perenner på en specifik plats där det är lättare att ha koll på dem också flyttar man de därifrån till platsen de ska växa på efterhand som de vuxit till stabila plantor.
    Detta kan göras antingen i små krukor, vilket passar bäst när du inte ska så många av en sort eller när du sår lite mer exklusiva, dyra sorter. Ska du så många av en sort kan du så fröerna direkt i jorden på en plats avsedd just för uppdrivning, där du kan ha koll på de små groddplantorna.

    Termen "uppdriving" används för sommar- eller höstsådden utomhus av perenner. Sen kan ju perenner förkultiveras inomhus också under vårvintern.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med dina sådder
    Johanna Kundservice