Vad är de vita prickarna på min Chili?

Jag har fått som små vita prickar på mina chiliplantor. Plantorna ser ut att må så bra. Vad kan det vara? Kan det vara virus?
Rojne

Kommentarer

  • Hej Rojne!

    Tråkigt att dina plantor inte mår så bra. Det är svårt att säga vad just dina plantor kan ha drabbats av.

    Det skulle kunna vara något slags virus. Potatisvirus drabbar inte bara potatis utan även släktingarna chili och tomat. Viruset sprids via bladlöss. Symptom är vita fläckar på bladen, lite krusiga blad och sämre tillväxt. Likande symptom kan tobaksmosaik ha, som överförs via spinnkvalster och bladlöss.
    Om du inte odlar tomat eller andra chiliplantor i närheten av dina drabbade chiliplantor kan du odla vidare och se hur plantorna utvecklas.

    Lycka till med din odling!
    Maria Kundservice
    (Uppdaterad )